Historie
‘Experiencing Quality’ sinds 1957
Van loonwerkers voor loonwerkers, dat is hoe de geschiedenis en de toekomst van familiebedrijf Frans Vervaet B.V. uit Biervliet in Zeeuws-Vlaanderen zich het beste laat omschrijven. Met passie voor het vak, oog voor klantwensen en pionieren waar het kan. Zo ontwikkelde Vervaet de eerste zelfrijdende een-fase bunkerrooier voor suikerbieten al in 1974 en ontstond de eerste zelfrijdende Hydro Trike voor de emissiearme injectie van drijfmest al in 1990. Vandaag de dag ontwikkelt en produceert Vervaet geavanceerde hightech zelfrijders voor het oogsten van suikerbieten, chicorei, voederbieten en knolselderij en voor de toediening van onder meer drijfmest, vaste mest, kippenmest, compost, digestaat, vinasse en kalk.
Tegenwoordig werken er ruim 180 mensen bij Vervaet. Zij zorgen ervoor dat klanten van over heel de wereld tijdig hun Q616, Q621 en Beet Eater 625 en 925 bietenrooiers geleverd krijgen. De productie ervan vindt plaats tussen februari en september. In de overige maanden maken zij zich sterk voor het tijdig uitleveren van de Hydro Trikes.
Hoe het begon
Aan de basis van het familiebedrijf staan de broers Frans en Richard Vervaet die in 1957 begonnen met het repareren en onderhouden van letterlijk alles met een motor(tje). Dit liep van koelkasten tot bromfietsen en van auto’s tot tractoren. Het specialisme en de deskundigheid van beide broers viel al snel op en daardoor verkregen ze enkele auto en tractoren dealerschappen en bouwden ze een nieuw pand in Biervliet. Geleidelijk groeide het aantal dealerschappen door overnames van collega-bedrijven en nieuwe dealerschappen.
Start eigen productie
In 1974 ontwikkelden Frans, Richard, chef werkplaats Tonnie Vervaet en Walter en Marcel Vervaet van loonbedrijf Vervaet, gezamenlijk een zelfrijdende een-fase bunkerrooier voor suikerbieten. Een ware revolutie ten opzichte van het destijds gangbare twee- of driefasen rooien: ontbladeren, rooien en bieten afvoeren met slechts één persoon! Vandaag de dag nog altijd de meest efficiënte methode om suikerbieten en andere knolgewassen te rooien.
Professionalisering en opvolging
Om ruimte te geven aan de tweede generatie, Edwin en Robin Vervaet, en de activiteiten verder te professionaliseren, werd het bedrijf in Biervliet in 1987 opgesplitst in drie entiteiten:
-
- Mazda autobedrijf
- John Deere landbouwmechanisatie
- Productie van zelfrijdende bietenrooiers (toen 7 per jaar)
In 1989 kwamen Edwin en Robin Vervaet in het bedrijf en in 1990 ontwikkelden ze samen met Dany Dieleman de eerste driewielige Hydro Trike voor de emissiearme injectie van drijfmest. De aanleiding hiervoor was de aanstaande wetgeving voor een verbod op bovengronds uitrijden van drijfmest. Voor de productie ervan werd begin jaren 90 een nieuwe fabriek gebouwd aan de rand van Biervliet. De productie kwam in 1992 al op 15 Hydro Trikes en 15 bietenrooiers.
Export en expansie
Het marktleiderschap in Nederland smaakte naar meer en dat resulteerde medio negentiger jaren in het aanboren van exportmarkten zoals Engeland, België, Frankrijk, Zweden en Denemarken. Dit resulteerde in een sterke groei van de productieaantallen tot 30 bietenrooiers en 25 Hydro Trikes per jaar. Groei leidt tot groei en daarom werd de fabriek in twee fasen uitgebreid in 1996 en in 2000. De verdere groei en de goede vooruitzichten in de markt waren voor het familiebedrijf in 2017 aanleiding om opdracht te geven voor de bouw van een nieuw hoofdkantoor voor de huidige fabriek.
Vandaag de dag is de derde generatie in het bedrijf en beslaat het fabrieksterrein 50.000 m2 waarvan 13.500 m2 bebouwd, en besteedt Vervaet bijna 10% van de omzet aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) en produceert jaarlijks tussen de 75 en 100 nieuwe zelfrijders.
Het landbouwmechanisatiebedrijf met het John Deere dealerschap, verhuisde in 1997 naar een twee hectare groot terrein aan de overkant van de weg tegenover de fabriek. Na het toevoegen van een gespecialiseerde tuin- en parkafdeling voor particulier en professioneel gebruik in het jaar 2000, groeide Vervaet vanaf de herindeling van het John Deere dealernetwerk in 2010, door tot hoofddealer met vijf vestigingen.
Vervaet: ‘Experiencing Quality’ sinds 1957